Czy marka ma znaczenie?

Budowanie swojej marki często zajmuje firmom wiele lat, począwszy od pomysłu na biznes, po wprowadzanie produktów na rynek i skuteczna sprzedaż. To tylko jedne z czynników, które wpływają na to, jak sprzedawane usługi czy produkty są przez nas postrzegane, jak marka chce wyglądać w oczach klientów. Stworzenie marki odzieżowej, spożywczej, luksusowej, motoryzacyjnej, czy zabawek dla dzieci, to nie lada wyzwanie, nie tylko dla wielkich firm, ale również dla młodych przedsiębiorców. Często kojarzymy markę z czymś luksusowym, prestiżowym, droższym, jednak niepoprawnie. Żyjemy w czasach, gdzie każdy z nas jest marką. Czy tego chcemy, czy nie, jesteśmy z czymś kojarzeni, nasz wizerunek budzi emocje, które wpływają nie tylko na pierwsze wrażenie, ale również na to, jak możemy oddziaływać na innych, co możemy im dać i czy mogą się na nas wzorować. 

Wiele osób czuwa nad wizerunkiem marki, żeby była odbierana pozytywnie w oczach klientów, przez co możemy stwierdzić, że marka ma znaczenie. Bo ma. Jest utożsamiana z pewnymi wartościami, które przyświecają danej firmie. Akcje promocyjne, zbiórki charytatywne, dodatkowe przeceny, 2 za 1, to wszystko po to, byś postrzegał markę, jako przyjazną dla przeciętnego konsumenta. Bardziej dostępną, jest jedno ale. Nie każda marka chce być postrzegana jako marka dla każdego konsumenta. Gdy słyszysz Chanel, masz przed oczami torebki i luksusowe kosmetyki, które wyróżniają się wysoką ceną, natomiast, gdy słyszysz Zara, widzimy bardziej dostępne dla naszej kieszeni ubrania, czy perfumy. To jak marki się kreują, również może pokazać nam, czy marka ma znaczenie. 


Kierujemy się skojarzeniami, przechodząc po centrum handlowym jedne sklepy omijamy szerokim łukiem a do innych wchodzimy i zawsze znajdziemy coś dla siebie. Marka wywołuje u nas różne skojarzenia. Widząc np. sklep Sinsay mam przed oczami ubrania dla nastolatek, które chcą po prostu być modne, niezależnie od tego, czy będą miały na sobie poliester, który jest sztuczny i będą się w nich pocić, ważne jest, że mamy kolejną tanią, ale modną rzecz w swojej szafie. Jednak, gdy widzę sklep Marc O`Polo, widzę świetnie wykonane bawełniane koszule, w których nawet nie ma mowy o spoceniu się nawet w upalne dni. Wysoko jakościowe materiały sukienek, które będą ponadczasowe i posłużą nam na lata. Każda marka z czymś nam się kojarzy, działamy intuicyjnie. W momencie, gdy raz zrazimy się do jakiegoś sklepu, nie będziemy chcieli kupować tam więcej. Kierujemy się tym, z czym dana marka się wiąże. Niezależnie od tego, czy jest to wysoka jakość tkanin wykonanych ubrań, czy może ubrania dla nastolatek. 

Wyobraźmy sobie sytuację, gdy chcemy zmienić kolor włosów i szukamy fryzjera, który spełni nasze oczekiwania i wykona swoją usługę dobrze a przede wszystkim to my będziemy zadowolone, czym wtedy kierujemy się wybierając fryzjera? Wiele czynników wpływa na postrzeganie marki, zadowolenie klientów, wykonana praca, ceny, produkty używane do procesu koloryzacji, wygląd salonu. Nie wybierzemy salonu fryzjerskiego, który kojarzy nam się źle,  ale ten który wywołuje u nas pozytywne emocje i jest kojarzony dobrze, gdzie wiele klientek wyszło z uśmiechem na ustach i chętnie wracają. Właśnie o to chodzi w skojarzeniach. Marka musi być czymś, co sprawi, że wywoła w Tobie jakieś emocje. 

Marką stała się pewnego rodzaju obietnica jakości.  Oczekujemy, że jeżeli coś jest droższe to musi być lepszej jakości, w dużej mierze tak jest (jednak nie zawsze), bo kupując np. produkty ekologiczne są one droższe same w wytworzeniu, wiec finalna kwota również jest wyższa.  Płacimy za  jakość, ale również to przekłada się na nasze zdrowie. Mówiąc o marce automatycznie przed oczami wielki koncern, który jest liderem sprzedaży, jednak markami kierujemy się znacznie częściej, często nawet nieświadomie. Zwykłe zakupy spożywcze pokazują, jakie marki danych produktów wybierasz, ponieważ Ci odpowiadają, smakują lepiej niż pozostałe. Wybieramy coś, co jest znane i lubiane niż coś, co nie wiadomo, czy będziemy musieli wyrzucić do kosza. 

Żyjemy coraz bardziej świadomie, wybierając ubrania patrzymy na metki i czytamy składy. Eliminujemy produkty spożywcze, które niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie. Nie kupujemy już najtańszego a staramy się wybierać rzeczy lepszej jakości, które będą elementem zgodnym z nami i naszymi wartościami. Mamy wybór. Wybierajmy mądrze dla nas, zgodnie z nami. Nie musimy zadowalać się byle czym i iść na kompromisy zakupowe, możemy wybierać, co chcemy kupić, jakim autem jeździć, gdzie mieszkać, co jeść i gdzie jeść, jaką pracę posiadać, co zakładać na siebie i co robić w czasie wolnym. 

Luksus to jakość, czy jakość to luksus ?

Gdy pisałam swoją pracę licencjacka na temat związany właśnie z luksusem, nie sądziłam, ze ludzie przykładają aż tak duża wagę do posiadania. Szczególnie,  że mam zupełnie inne podejście do posiadania. Im drożej tym lepiej, to mantra wielu ludzi, którzy chcą wyjść z przeciętności i wyróżnić się na tle społecznym. Kupują drogie rzeczy, które są miarą luksusu oczekując jakości za marki, które płacą. Kupują produkt, lecz nie zawsze jakość. Zdarza mi się przyglądać strony projektantów, którzy wyceniają swoje produkty naprawdę wysoko, jednak jakość ubrań pozostawia w głowie takie pytanie "za co?".

Dla mnie, osoby, która ogranicza swoją przestrzeń, jako ktoś, dla kogo ważne jest w jakich warunkach tworzone są produkty i jak są one wykonane, ważnym jest, by kupowane produkty niekoniecznie odznaczały się znana marką, ale żeby odznaczały się wyższa jakością.  Właśnie w sposób pozbyłam się ze swojego otoczenia rzeczy, które nie spełniają moich oczekiwań.  Zatem czy marka ma znacznie? I tak i nie. Nie utożsamiajmy mniejszej marki z gorsza jakością a światowego lidera przodującego w sprzedaży jako najbardziej prestiżowego i wysokojakościowego producenta.

Upraszczając swoje życie podczas zakupów marki pozwalają mi zrobić selekcję moich zainteresowań. Są marki, które lubię i kupuje oraz są takie które po prostu omijam właśnie ze względu przede wszystkim na jakość. Marka w pewien sposób ma znaczenie, szczególnie, gdy wiemy, czego oczekujemy i co może nam dana marka dać. W popularnych sieciówkach ciężko jest znaleźć ubrania, które są dobrze skrojone z wełny czy egipskiej bawełny, natomiast w mniejszych,  sklepach możesz kupić wysublimowaną odzież lepszej jakości, dokładnie to jest marką. To, co sprzedajesz, jak to robisz, czy jest to zgodne z Twoimi przekonaniami i przekonaniami innych. 

Marka to Ty. 

Bądź, jak najlepszą marką. 

Zgodną z własnymi wartościami. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Obserwatorzy

Copyright © 2014 Kasia Basara , Blogger