10 nawyków, by dobrze rozpocząć rok

Rozpoczęcie wdrażania naszych celów noworocznych zwykle zaczynamy od kupienia karnetu na siłownię i drastyczną zmianę diety, co po kilku miesiącach morderczego treningu i zupełnie innej diety demotywuje nas do dalszej pracy nad sobą. Zastąpienie starych nawyków nowymi wymaga czasu i dużej determinacji w sobie, jednak pomagają nam one zachować równowagę w życiu, bo nie ulegają one naszym emocjom.


Jak rozpocząć nasze lepsze życie praktycznie zerowym kosztem? Nasze nawyki nic nie kosztują a zmieniają życie o 180 stopni. Zmiana siebie powinna być krokiem do naszej lepszej efektywności, produktywności, naszego szczęścia, naszego otoczenia a nie drastycznym skokiem, który nie wiadomo czy się powiedzie.  
 

Czym jest nawyk? 

Nawyk jest powtarzalną czynnością, którą wykonujemy półautomatycznie. Nie zastanawiamy się nad zrobieniem danej rzeczy, to przychodzi nam tak samo łatwo, jak chodzenie.

Zastanów się, co jest Twoim nawykiem, czy może bezmyślne wydawanie pieniędzy na rzeczy zupełnie niepotrzebne, czy może narzekasz na dosłownie wszystko, latem, że słońce świeci, zimą, że za zimno.





Nawyki, które stabilizują nasze życie 

1.       Zrobienie budżetu domowego

Nowy Rok jest dobrym momentem by zaplanować nasze wydatki i dochody na najbliższy okres czasu. Chcemy mieć kontrolę nad naszymi pieniędzmi a by ją mieć potrzebna jest wiedza, gdzie nasze pieniądze uciekają i skąd napływają. Chcąc mieć lepszą kontrolę nad swoim życiem, zacznijmy od finansów, chyba nikt nie lubi, gdy jego pieniądze uciekają z portfela. 

2.       Pozbądź się toksyczności 

Wytnij z życia niepotrzebne rzeczy, które zaśmiecają Ci życie, mogą być to emocje jak złość, gniew, które nie pozwalają myśleć racjonalnie. Odizolowanie się od toksycznych osób, które pomniejszają Twoje ambicje, poszerzy Twoje myślenie i będzie Ci „lżej”. 

3.       Ćwicz nie tylko mózg

W zdrowym ciele zdrowy duch, coś w tym jest. Nieważne, czy Twoje ćwiczenia to przysiady w łazience czy siłownia kilka razy w tygodniu, ważne by coś ze swoim ciałem zrobić, lepiej pracujemy, gdy nasze ciało jest zdrowe. Spacer po pracy dobrze zrobi jako forma ruchu a dodatkowo polepszy pracę Twojego mózgu, 2 w 1. 


Nawyki, które zwiększają szczęście

4.       Podróżuj

Nieważne gdzie, może to być miasto położone 10 km od Twojego miejsca zamieszkania a może być to drugi koniec świata, każda podróż uczy, otwiera umysł i pokazuje możliwości, jakie daje Ci świat. Podróżowanie wcale nie jest drogie, trzeba tylko dobrze szukać a za grosze możemy znaleźć się w zupełnie innym miejscu, by wypocząć. 

5.       Nie pytaj o szczęście za często 

Wyobraź sobie, że siedzisz na plaży patrzysz na wschód słońca i analizujesz dokładnie wszystko, co ma Ci dać szczęście, czy światło jest odpowiednie, czy nie jest za zimno, czy to ten moment, gdzie powinniśmy być szczęśliwi, wtedy nie widzimy szczęścia szukając go wszędzie na siłę. Odpuśćmy, po prostu stańmy w miejscu i cieszmy się chwilą. To jest szczęście. 

6.       Uwieczniaj życie

Robienie zdjęć jest fantastyczną pamiątką na lata. Nie zawsze pamiętamy o wszystkim, a właśnie zdjęcia są idealnym „przypominaczem”, jak kiedyś było świetnie. Wspominanie z ukochaną osobą wspólnie spędzonych chwil dodaje ogromnego ciepła na serduchu i na przyszłość jest o czym opowiadać wnukom. 



Nawyki, które polepszają życie z ludźmi


7.       Nauka empatii 

Wczuć się w sytuację innego człowieka jest niezwykle trudno, jednak zrozumienie tego, co przeżył, co może czuć jest łatwiej. Warto pomyśleć, czy inni nie mają problemów, czy może mają gorszy dzień, czy jest to jeden z lepszych, czy ktoś wyszedł z poważnej choroby, nigdy nie wiemy do końca, co przeżyła druga osoba, warto o tym pamiętać zanim znowu burkniemy coś do pani na poczcie czy pani w sklepie. 

8.       Traktuj ludzi dobrze 

Nauczyłam się traktować ludzi dobrze a nie „z wzajemnością”. Będąc miłym dla kogoś, ktoś automatycznie staje się miły dla Ciebie, nie mam powodów by traktować innych chłodno, bo wtedy otoczenie będzie nieprzyjazne dla mnie. To jak traktujemy drugiego człowieka świadczy o nas samych. 

9.       Bądźmy uważni 

Relacje z drugim człowiekiem do prostych nie należą, warto uważać na to, co mówi druga osoba, słuchać i pytać. Nie twórzmy relacji „automatycznych”, zainteresujmy się drugim człowiekiem i zapamiętujmy.


Najważniejszy nawyk 

10.   Dyscyplina 

 Motywacja się kończy, dyscyplina nie. Nie ma co polegać ciągle na motywacji, bo wiecznie zmotywowani nie będziemy, wytworzenie w sobie nawyku zdyscyplinowania siebie jest podejściem stałym i odpornym na czynniki zewnętrzne. Nieważne, czy jest ciepło czy zimno, czy nam się chce czy nie, czy jestem zmęczona czy wyspana, dyscyplinę się tworzy. 


Dobre nawyki można sobie wypracować poświęcając czas na polepszenie swojej osoby. Nowy Rok jest świetną okazją do zrobienia czegoś więcej niż zapisania postanowień noworocznych, których i tak się nie spełni. Wyrobienie w sobie nawyków pozwala osiągać swoje cele i być szczęśliwym człowiekiem. 

Jeżeli spodobał Ci się mój wpis podziel się tym w komentarzu, jest to niezwykły motor to działania. Zapraszam też to wpisu o tym, jakie są 3 przeszkody do osiągania sukcesów. Mam nadzieję, że Nowy Rok będzie dla Was dobry i uda Wam się zrobić wszystko lepiej niż założyliście.

12 komentarzy:

  1. Ćwiczenia umysłowe potrafią być bardzo motywujące gdy widzimy pierwsze efekty chcemy więcej :) Polecam !

    OdpowiedzUsuń
  2. Dla mnie priorytetami są w tym roku sa ćwiczenia (fizyczne i umyslowe), dostanie się an doktorat oraz podróże przez trzy kontynety ;)
    Pozdrawiam,
    Normxcore

    OdpowiedzUsuń
  3. Podróże i robienie zdjęć to to co kocham najbardziej ;) W każdym roku musi być dużo tego i tego :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, I love your amazing pictures :) They look so good :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mądrze napisane. Ja zrobiłam sobie listę "celów", które chciałabym zrealizować w tym roku. Wiem, że samo zapisanie na kartce nic nie zmieni. Najpierw trzeba zmienić swoje postępowanie. Fajnie opisałaś cele związane z ludźmi. Jak zawsze, Twój post bardzo mi się podoba. przewrotowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Punkt piąty muszę wcielić w życie :) I zaplanować domowy budżet :)

    OdpowiedzUsuń
  7. w związku z tym, że we wrześniu mam bardzo ważny egzamin postanowiłem wyrobić w sobie nawyk codziennego uczenia się przynajmniej 2-3 godziny. Wierzę, że po 30 dniach wejdzie mi to w krew.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja zdecydowanie muszę popracować nad dyscypliną! Bardzo przydatny wpis, pozdrawiam! :)
    http://madilena.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Zgadzam sie z kazdym punktem! niektore sa dla mnie oczywiste poniewaz sama juz je stosuje od dawna, ale znalazlam tez kilka nowych, ktore daly mi do myslenia. Np. empatia i bycie milym, ja jestem na etapie traktowania ludzi z wzajemnoscia, musze nad tym popracowac.

    OdpowiedzUsuń
  10. Baaaardzo, a to bardzo dobre podsumowanie. Dyscyplina to podstawa, ale nie zapominajmy o naszym (i cudzym) szczęściu i zadowoleniu z życia :)
    Pozdrawiam,
    Aga

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękna lista dobrych nawyków. Nie wszystkie są takie oczywiste. Na przykład uwiecznianie życia. <3 Jestem w tym!

    OdpowiedzUsuń
  12. z tą toksycznością to trafiłaś muszę się pozbyć teściowej. nikt nie wyzwala we mnie tyle agresji i złych emocji co ona ;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Obserwatorzy

Copyright © 2014 Kasia Basara , Blogger